امیر زندمقدم؛ حسین میهمی
چکیده
چکیدهها در مقالات مختلف به عنوان انگیزهدهنده هایی تلقی میشوند که خوانندگان یک مقاله را به خواندن کل مقاله ترغیب میکنند. اگرچه چکیدهها به عنوان قسمت مهمی از مقالات در نظر گرفته میشوند، اما تحقیقات کمی در خصوص گونههای کلامی در آنها و بویژه چکیده مقالات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس ...
بیشتر
چکیدهها در مقالات مختلف به عنوان انگیزهدهنده هایی تلقی میشوند که خوانندگان یک مقاله را به خواندن کل مقاله ترغیب میکنند. اگرچه چکیدهها به عنوان قسمت مهمی از مقالات در نظر گرفته میشوند، اما تحقیقات کمی در خصوص گونههای کلامی در آنها و بویژه چکیده مقالات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس هدف از این پژوهش آن بود تا به بررسی گونه کلام و حرکت در چکیده ها در پایاننامه ها و رسالههای رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبائی از سال 1367-1394 بپردازد. بر این اساس تعداد 300 چکیده از پایاننامههای دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی بر اساس مدل هایلند (2000) مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده، در بازه زمانی 1367 تا 1377 بیشترین گونههای حرکتی مربوط به هدف، روششناسی و یافته ها بوده است. حال آنکه در دو بازه زمانی 1378 تا 1388 و 1389 تا 1394 گونه کلامی هدف بیشترین میزان فراوانی و مقدمه و نتیجهگیری کمترین فراوانی را داشته است. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که الگوی گونه کلامی از هدف – روش شناسی – یافته ها به مقدمه – هدف – روش شناسی - یافته ها – نتیجه گیری تغییر کرده است. این پژوهش در برگیرنده پیشنهادهای آموزشی برای آموزش نگارش آکادمیک بر اساس مدلهای به دست آمده میباشد.